Minder internationale studenten bij Bachelor 220

In vergelijking met het collegejaar 2022-2023 beginnen dit jaar 220 minder internationale studenten met een bachelor aan een universiteit.

Feiten en cijfers

Hoe je in korte tijd jezelf ontwikkelt op academisch niveau
In studiejaar 2023/'24 zijn er 420 bacheloropleidingen voor 219.000 bachelorstudenten. Voor de 121.300 masterstudenten is er keuze uit 748 opleidingen. Het totale aantal studenten groeit maar het totale opleidingsaanbod is stabiel.
Op 1 oktober 2023 stonden er 340.160 studenten ingeschreven bij een bachelor- of een masteropleiding; het aantal studenten ligt hiermee een fractie hoger dan het recordaantal op 1 oktober 2022.
foto

Actueel

Scholieren die vanaf 2025 – 2026 willen gaan studeren aan een universitaire vervolgopleiding met selectie moeten in sommige gevallen een overgangsrapport van 5 vwo aanleveren. Om het selectieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen is er een gezamenlijk format opgesteld om cijfers aan te leveren bij opleidingen met selectie bij alle universiteiten.
Universiteiten publiceren het ‘Kader Selectie Bachelor’ voor een zo eerlijk mogelijke selectieprocedure

Twintig bacheloropleidingen aan negen verschillende universiteiten gaan gebruik maken van loting bij het selecteren van hun eerstejaars studenten of zijn van plan dit te gaan doen. Opleidingen kiezen voor een gehele overstap naar loting, of een combinatie van loting en selectie op kwalitatieve criteriaDit blijkt uit een rondgang van Universiteiten van Nederland (UNL). Er zijn 58 bacheloropleidingen met een numerus fixus, op een totaal van 428 bacheloropleidingen. Sinds 1 september 2023 is het weer wettelijk toegestaan om op opleidingsniveau te loten tussen kandidaten. Het zorgt ervoor dat opleidingen meer opties hebben voor het selecteren van studenten, doordat zij kunnen kiezen tussen loting en selectie op basis van kwalitatieve criteria. Om die selectie zo eerlijk en valide mogelijk te laten verlopen, hebben de universiteiten gezamenlijk het ‘UNL Kader Selectie Bachelor’ ontwikkeld. Daarin staan de gezamenlijke uitgangspunten over het gebruik van selectiecriteria, over evaluaties en over communicatie over selectieprocedures.

Publicaties

Studerende student

Input UNL Internetconsultatie Wetsvoorstel ‘Internationalisering in Balans’

Factsheet

Stuurgroep Onderwijs en Onderzoek (SOO)