Meer masters voor de klas: forse groei bij universitaire lerarenopleidingen
Actueel

Contact

Er waren dit collegejaar bijna 11 procent meer nieuwe inschrijvingen bij een universitaire lerarenopleiding dan vorig jaar. De groei volgt op enkele jaren van teruglopende instroom. UNL-voorzitter Caspar van den Berg: “Het is heel goed nieuws dat we het tij weten te keren en dat meer studenten kiezen voor een universitaire lerarenopleiding. Universiteiten hebben de afgelopen jaren vol ingezet op meer en verschillende lerarenopleidingen. Dat begint nu zijn vruchten af te werpen. Maar we zijn er nog niet, want het lerarentekort is groot en scholen staan te springen om meer academische leraren.”
Contact

Het gaat in totaal om 1.784 nieuwe inschrijvingen dit jaar (2024-2025) in voor een universitaire lerarenopleiding voor het voortgezet onderwijs. De groei is met name te zien bij 1-jarige educatieve masters (+16 procent), zij-instroomtrajecten (+18 procent) en educatieve modules (+63 procent). Er zijn 500 nieuwe inschrijvingen bij opleidingen voor het primair onderwijs. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar.
Universiteiten hebben de afgelopen jaren ingezet op meer mogelijkheden om in te stromen in een lerarenopleiding. Zo is er in een aantal regio's een pilot tot leraar Nederlands gestart voor zij-instromers die geen Nederlands hebben gestudeerd. Zij kunnen in drie jaar hun bevoegdheid halen om leraar Nederlands op een middelbare school te worden. Ook maken steeds meer geïnteresseerden de overstap naar het leraarschap door gebruik te maken van de gratis schakelprogramma’s Alfa4ALL en Bèta4ALL om daarmee hun vakkennis op academisch niveau krijgen.
Een ander voorbeeld is de Educatieve Masteropleiding Primair Onderwijs (EMPO) die in 2022 is gestart bij de Erasmus Universiteit, en bij de gezamenlijke universiteiten Vrije Universiteit Amsterdam, Universiteit Leiden en Universiteit van Amsterdam. De studenten volgen een masteropleiding van twee jaar en halen daarin hun lesbevoegdheid. Ook de Open Universiteit is een opleiding begonnen die specifiek opleidt voor het primair onderwijs (PO). Dit extra aanbod heeft geleid tot 12 procent meer nieuwe inschrijvingen voor de universitaire PO-opleidingen.
Doe iets wat ertoe doet
Het afgelopen jaar hebben de universiteiten gezamenlijk de campagne ‘Doe iets wat ertoe doet’ gevoerd om mensen met een nieuwe blik naar het leraarschap te laten kijken. Van den Berg: “Leraar worden is, juist voor academisch opgeleiden, steeds meer een serieuze optie als je écht iets wil bijdragen aan de maatschappij en de ontwikkeling van kinderen. Het is heel mooi dat de eerste resultaten van de campagne positief zijn. Zonder voldoende bekwame leraren krijgen leerlingen niet het onderwijs dat ze nodig hebben om zich te ontwikkelen. Het zou mooi zijn als nog meer mensen ervoor kiezen om iets te doen wat ertoe doet.”
Meer cijfers over de universitaire lerarenopleiding zijn te vinden op de website van Universiteiten van Nederland