Inspirerende learning community evalueren van toelatings- en selectiebeleid
Op maandag 2 november vond de vijfde editie van de online learning community toelating en selectie plaats. Georganiseerd door de VSNU en het Centre of Expertise in Admission (UU), is het doel van de learning community om kennis en ervaringen over toelatings- en selectiebeleid uit te wisselen.
De learning community is bedoeld om kennis en ervaring over selectiebeleid uit te wisselen. Beleidsadviseurs van de veertien universiteiten doen hieraan mee om kennis uit te wisselen, vragen te stellen, en op de hoogte te worden gehouden over state of the art-onderzoek over dit onderwerp.
Deze learning community stond in het teken van het evalueren van selectie- en toelatingsbeleid. Tijdens de plenaire opening presenteerden Dr. Sanne Schreurs en Dr. Kitty Cleutjens een validiteitsframework dat gebruikt kan worden als een toolbox voor het systematisch evalueren van selectieprocedures. Het framework bestaat o.a. uit inhoud, reactieprocessen, interne structuur, relatie met andere variabelen en consequenties. Daarnaast spelen de doelen van de selectie een grote rol.
De deelnemers spraken in subsessies verder over het evalueren van selectiebeleid. In de eerste subsessie gaf Rifka van der Meer een presentatie over de effectiviteit van de selectie van de opleiding psychologie aan de UvA. De tweede subsessie ging over de implementatie van het ‘Kader Toelating Master’, verzorgd door Elise van Casteren en Inez Vereijken van de Radboud Universiteit. Dit kader is zo concreet mogelijk gemaakt door een handleiding, checklist en visualisatie. Hierbij is interne communicatie en monitoring van groot belang. Het feit dat het proces zo gestructureerd is, maakt dat je actief met elkaar in gesprek gaat over wat de opleidingen aan het doen zijn, het organiseert de dialoog. In de afbeelding hierboven zie je hoe de Radboud Universiteit zo gestructureerd mogelijk vorm heeft gegeven aan dit proces. (afbeelding uit slides)
Timon de Boer lichtte in een subsessie zijn onderzoek bij de masterselectie bij de faculteit Geowetenschappen toe. Een belangrijke take-home message is dat motivatiebrieven, op basis van hoe je ze evalueert en beoordeelt, een significante positieve voorspeller kunnen zijn. Het statement dat motivatiebrieven slechte voorspellers zijn, doet geen recht aan de wetenschappelijke werkelijkheid, stelt hij.
Tot slot sprak Kitty Cleutjens over het grotere plaatje van selectie. Haar presentatie liet zien dat er veel afstand is tussen wetenschappelijk onderzoek en het beleid dat op dit moment wordt gemaakt en uitgevoerd. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat decentrale selectie goed werkt en dat het zelfs kosteneffectief kan zijn. Het is belangrijk dat het beleid over toelating en selectie meer leert van de wetenschap.
De learning community was een inspirerende bijeenkomst met interessante discussies. Keynotespreker Sanne Schreurs kijkt met plezier terug op de learning community: ‘Heel fijn om de interesse vanuit het veld te zien in nieuwe en inspirerende manieren om selectie te evalueren!’. In alle subsessies kwamen er interessante discussies op gang en waren deelnemers nog lang niet uitgepraat, en kwam het ook het perspectief van de studenten aan bod. We kijken uit naar de volgende learning community!